Enoshima the Winter Walk

12.14.2009

Hujung minggu lalu,hari selepas tengok live aku dengan Doink memikirkan tempat yang berdekatan yang terletak di Kanagawa untuk di kunjungi. Menurut kawan-kawan Doink, mereka pun tak berapa tahu tempat mana yang sesuai untuk dikunjungi berikutan sekarang adalah musim sejuk. Kebanyakkan tempat pada musim sejuk daun-daun telah gugur dan cuaca sejuk ya amat. Tak apalah, alang-alang dah sampai.

Enoshima,sebuah pulau antara tempat yang disyorkan. Turut disyorkan orang Ah Boon. Taukeh rumah tumpangan kami. Haha. Dengan segera,kami mencari tempat berikut di internet yang disediakan oleh Rumah Tumpangan Ah Boon. Keesokan harinya kami bertolak. Lebih sejam perjalanan,akhirnya kami sampai.

Kami bernasib baik kerana hari sangat cerah,matahari memancar penuh. Sedikit haba dapat dirasai. Itu sudah lebih cukup. Selepas meletakkan kereta,kami berjalan menyusuri kedai-kedai warga tempatan menjual kraftangan. Rupa-rupanya Enoshima bukanlah asing bagi penduduk tempatan atau warga Jepun secara amnya. Kami saja yang tak tahu barangkali. Tambahan pula bersebelahan dengan Kamakura, lokasi yang sarat dengan sejarah hampir 1000 tahun yang lalu.

Mendaki tangga menyebabkan kami berpeluh sakan walau pada suhu mungkin kurang dari 20' celcius. Sangat cantik. Sangat indah. Sejak itu aku berkata dengan diri sendiri,'Macam mana aku tak pernah tahu tempat yang secantik ini di Jepun? Kalau tak, dah lama aku datang!'.

Gunung Fuji dapat kelihatan dari puncak bukit yang terletak di pinggir pulau. Tak apalah. Gambar boleh menceritakan segalanya. Dan pastinya, ini tidak akan menjadi kali terakhir aku ke sini kerana aku tidak membawa kamera kesayangan aku. Hanya diambil menggunakan Canon Powershot G9. Esok lusa aku datang lagi bawa pulang hasil yang lebih memuaskan.

Terima kasih, Nature.

10 RESPONSES>>:

Imn said...

Eh , pergila us - jp .
Pun bestt jugaak :)

kuokuoyon said...

pttlah gambr ada sdikit lain mcm.eheh.tp cntik lh bro!nk jln2.haehh.

~thirasaufee~ said...

lannn.. nak ikut kalau pi.. hehe

y0Ngu falcon said...

ok.. mmg cantik!! :D

emma songall said...

indah.
suka 2nd last pic.

Diloz said...

Lmn,
memang best.
budget talak.
=P

Yon,
lain macam sikit macam mn tu.
=P

thira,
tamau ajak.
hehe.

yongu,emma,
thannks.
=)

kuokuoyon said...

xmcm gamba sblom2 ni.tataw nk trg.tp nmpk mcm:P

khairilmustafa said...

nice giler weh bro

puncak mount fuji tu npk mcm terapung atas awan je

japan is a nice place kan?

hope someday i can visit here

huhu

thnks for visit my blog

Diloz said...

Yon,
mungkin sebab pakai camera compact je kot.
=P

kahirilmustafa,
betul2.
gunung tu memang nampak macam terapung.sangat nice.
=)

Anonymous said...

enoshima dah dekat dah tu dengan kitorang..-hazmi-

Tags

5 Things (8) Autumn (2) Azam (1) BW (3) Canon (5) Couple (18) Datelogue (4) Engagement (9) Event (13) Explore (17) Family (4) Fiction (1) Fisheye (1) Flash (2) Haiwan (1) Highway (1) Hiking (5) Hujung Minggu (30) Info (18) iPhone (15) Jalan-Jalan (45) Job (5) Kereta (2) Kuala Lumpur (3) Love (4) Makanlog (6) Melaka (3) Model (3) Monolog (35) Mt Fuji (2) Night (6) Off-Malaysia (2) Personal (51) Photography (32) Photoshop (10) Portrait (24) Random (29) Recap (2) Reception (7) Review (4) Satuapril (1) Shibuya (2) Soal Jawab (10) Stobist (4) Street (5) Summer (2) Teaser (2) Testing (1) Time-Lapse (4) Tips (14) Tokyo (13) Tragedi Tsunami (2) Tutorial (9) Video (26) Wedding (25) Winter (1) Wishlist (1) Zoo (3)