Untuk Penggemar Sushi

5.02.2010


Aku tahu sangat, kakak-kakak atau abang-abang ofis di luar sana kalau cakap pasal makanan Jepun je mesti teringat sushi kan? Kalau tak tahu sushi tu apa,maknanya kena buka peta dunia. Check kedudukan Jepun dalam peta dunia balik. Manalah tahu, negara yang selama ini kau anggap Jepun rupa-rupanya dah jadi Timor Leste. Ha, jangan tanya 'Jepun' tu menatang apa. Itu terlalu sengal. Jadi maksud aku, sushi ter-amat sinonim dengan Jepun. Dari atas kiri, Ebi-ten, Maguro, Yaki Sa-mon, Unagi.

Ok, aku makan sushi? Aku makan sushi. Tapi kalau tanya aku suka sushi, aku jawab 'tak berapa suka'. Walaupun sushi di Jepun ini agak menyelerakan. Berbeza sangatlah kalau nak bandingkan dengan Sushi King atau Jaya Jusco punya sushi. Macam makan plastik.

Terlalu banyak sangat jenis sushi sebenarnya. Aku pun tak dapat nak senaraikan. Bukan setakat California Roll (maki-zushi) yang ada di jual di Jaya Jusco tu je tau. Mungkin banyak juga yang aku tak pernah tengok pun (mungkin sebab aku bukan penggemar sushi). Aku tak suka makan mentah. Bukan semua tak sedap, ada yang sedap. Cuma...aku lebih suka karipap sardin (maaf tak menjawab soalan). Bagi yang suka sushi, layan gambar. Esok boleh cari di Mid, ok?
IkuraEbi AvagadoKani SaradaEbi AvagadoEgg TempuraKaiten Sushi
Amacam? Kenyang tak? Jangan tiru gaya abang di atas makan sushi. Bukan cara yang betul. Sebaliknya akan tercekik dek sushi. Malah, dengan piring-piringnya sekali. OFF!

14 RESPONSES>>:

La Dolce Ara~ said...

sukanya shusi.. memang sangat suka...
wah da terliur tengok shusi kat atas tu...esok mesti cari kat JJ.. hohoh

Diloz said...

carik jangan tak carik.
=P

ザ-sylver-shooter said...

LOL hanep.. hirup shoyu+wasabi ka..

cik dlabuseiyn said...

baru blk makan sushi..pasni x merasa la aku sushi fresh dr ladang dh..huk3

jon hafkian said...

aku x ske sushi.....haahha.br2 ni time CNY didera kwn2 mkn kt sushi king.haaha

suraya said...

ebi abogado...aaahhh
nway, yg mcm telur rebus tu menu kappa baru ke?

Liz said...

nmpk besh.... but tak pnah rase nak try.. :)

arfahadnan said...

teringin nyer nak makan karipap sardin..
makcik karipap sardin peberet aku tuh apsal tak bukak 2-3 hari nih..
sabar jer lah..

si buta warna said...

damn! watering my mouth!

Eima Jer said...

hye babe..my 1st time here..

cantik pic2 u..
blog pon kemas..

dat sushi pon sgt sedap!!

k.e.r.i. said...

deym.
ni yang buat aku nak g sushi king lepas balik keje ni.

Diloz said...

sylver-shooter,
haha.dia hirup shoyu kot.
=P

cik dila,
belajar la buat.
lol.

jon afkian,
baik sungguh kwan-kawan kau.
haha.

suraya,
tempura maebashi udon yang tersesat.
=P

Liz,
try la sekali.
tak sedap sangat.
tapi mesti try.
=P

arfahadnan,
karipap sardin fav aku dari dulu.
time bulan puasa je senang dapat.
huhu.

Eima,
thanks.
=)

Keri,
cari sushi berhampiran anda dengan segera!
lol.

jon hafkian said...

sangat baik....hahaha

Diloz said...

tengs =P

Tags

5 Things (8) Autumn (2) Azam (1) BW (3) Canon (5) Couple (18) Datelogue (4) Engagement (9) Event (13) Explore (17) Family (4) Fiction (1) Fisheye (1) Flash (2) Haiwan (1) Highway (1) Hiking (5) Hujung Minggu (30) Info (18) iPhone (15) Jalan-Jalan (45) Job (5) Kereta (2) Kuala Lumpur (3) Love (4) Makanlog (6) Melaka (3) Model (3) Monolog (35) Mt Fuji (2) Night (6) Off-Malaysia (2) Personal (51) Photography (32) Photoshop (10) Portrait (24) Random (29) Recap (2) Reception (7) Review (4) Satuapril (1) Shibuya (2) Soal Jawab (10) Stobist (4) Street (5) Summer (2) Teaser (2) Testing (1) Time-Lapse (4) Tips (14) Tokyo (13) Tragedi Tsunami (2) Tutorial (9) Video (26) Wedding (25) Winter (1) Wishlist (1) Zoo (3)