Recap 2010 - Part II

12.09.2010

Sambungan dari Part I...

7. July
Summer datang lagi. Matahari mendatangkan haba. Bila panas, adalah waktu terbaik untuk mencari air. Bercakap pasal air, aku dan Apek buat short-trip pergi laut dengan tujuan asal berphoto-hunting. Lebih tepat lagi, kami ke Pulau Enoshima. Kali kedua aku kesini. Memang best tempat ini. Antara spot favourite aku. Rock cliff dan angin pantai pasifik, memang syahdu.


Gundaian Piknik. Agak kecewa tak dapat buat kat laut macam last year. Tapi sungai juga tak kurang seronoknya. Ok, sikit kurang seronok sebab air sejuk. Tapi bagi yang mandi hari itu mungkin rasa keseronokan. Bukan sahaja SEronok, malah beronok-ronok. Harap tahun depan, buat kat laut. Walaupun waktu itu aku dah tak ada.


Piknik lagi. Kali ini dengan wakil Saitama. Di atas pelawaan Jua dan Jimu, juga di atas sebab kedatangan Afiqah dari jauh, aku bersetuju mengikut mereka piknik di padang rumput berhampiran kediaman mereka. Was a super fun afternoon we had. Berlarutan sampai ke subuh keesokan hari setelah malam kami spent kat karaoke. Thanks to Jua for organizing, and Jimu for the accommodation.


8. Ogos
Amad in Japan. Amad menerbangkan dirinya dari Manchester ke Jepun untuk cuti panjang dia. Mungkin stress dengan kehidupan sebagai pelajar medic di sana, tujuan datang ke Jepun semestinya untuk berfoya-foya. Merata aku bawa dia berjalan. Summer Sonic menjadi highlight. Kali pertama juga aku pergi Summer Sonic, setelah setiap tahun aku tak dapat pergi kerana exam. Dapat naik stage dengan Jared Leto. Gila bai, syok doh. Dam ah.


Reunion SMSS in Japan. Alang-alang Amad di Jepun, kami buat reunion sekolah kecil-kecilan selama 2 hari. Hari pertama, kami ke Asakusa tengok bunga api paling meriah di Tokyo. Damn son, ramai gila orang. Sampai tak jumpa kawan kami lagi seorang. Hari kedua, Enoshima lagi. Kali ini, Enoshima lebih panas! Seronok betul depa.


Yeah, Trip to Mt Fuji! Antara benda yang paling aku teringin nak buat sebelum aku balik ke Malaysia. Panjat Gunung Fuji. Kurang persediaan dan tanpa pengalaman, aku dengan Amad redah sahaja. Memang pengalaman yang indah. Banyak gambar menarik pernah aku share kat blog ini dan di Flickr Set disini. Next year, target Gunung Kinabalu!


They say it's easy to forget your troubles when the weather's warm. But all it takes is one fall breeze to blow reality right back in your face. Girlfriend and I, broke up. And I don't want to talk about it here. Hidup agak kelam kabut selepas hari itu. Terpaksa melepaskan insan favourite, memang benda yang sakit T.T


9. September
Raya pada tahun ini aku tidak berpeluang pulang ke Malaysia. Bermakna, pertama kali sambut Hari Raya di perantauan. Aku sambut di Malaysian Embassy, Tokyo. Terlalu ramai warga Malaysia pada hari itu lebih dari apa yang aku gambarkan. Tak ramai yang berpeluang beraya di Malaysia nampaknya. Tak ramai yang aku kenal. Percaya atau tidak, aku tak jamah pun nasi impit dan rendang yang terhidang. Seronok kunyah kerepek pisang. Aku tidak berbaju melayu lengkap, jadi aku malas nak tunjuk gambar. Raya paling tidak meriah sepanjang hidup aku. Tak rasa nak beraya sangat pun. Tapi, sekurang-kurangnya aku boleh bercerita yang aku pernah beraya di perantauan. Hehe.


Rombongan ahli-ahli Yuminaka Laboratory. Di atas kertas, objektif rombongan ini adalah lawatan sambil belajar. Tapi macam biasalah, bila dah berjalan-jalan, memang tak ingat nak belajar pun. Buku apa pun tak bawak. Trip ini diadakan di Ikazawa Camp, Niigata selama 2 hari 1 malam. Inilah masa untuk bersuai kenal dengan seniour-seniour dan sensei aku yang selama ini tak berkesempatan untuk berborak luar dari topik belajar dan research. Aktiviti yang kami buat adalah BBQ, tengok movie hingga larut malam, dan panjat bukit. Mereka semua owsem!


10. Oktober.
Sesi Photoshoot bersama model untuk kali kedua. Kali ini model lelaki. Filip seorang full-time model dari Norway, meminta aku untuk menolong beliau menyiapkan portfolio untuk dihantarkan kepada beberapa model agensi dan syarikat yang berminat. Memandangkan beliau baru datang ke Jepun, dia inginkan portfolio bercirikan environment Jepun. Aku sangat berpuas hati dengan hasil. Dan aku juga berpeluang memperbaiki kesilapan semasa photoshoot yang lalu. Done! Thanks to Ruby on make-up. Kunjungi Flickr Set hasil dari photoshoot ini.


11. November
Malaysian Photographer in Japan Flickr Group dengan kerjasama MSAJ mengadakan Photo Outing bertempat di Mt. Takao. Aktiviti yang pertama kali seumpamanya mendapat sambutan dari kalangan DSLR user yang kebanyakkan mereka ada student di sini. Harap-harap tahun depan ada orang sudi organize lagi. Ramai kawan baru aku kenal hari itu.


Quater After One in studio. Doink meminta aku dan Apek untuk merakam footage semasa mereka menyiapkan demo pertama mereka, Time To Say Goodbye. Pertama kali juga aku masuk studio. Banyak benda tentang mastering dan recording aku belajar. Boleh kunjung ke myspace mereka iaitu http://www.myspace.com/quarterafterone/.


Futsal Tournament anjuran Kelab UMNO Jepun. Tahun lepas pasukan Gundai kalah awal. Jadi, tahun ini memang kami tidak menyasarkan apa-apa kejuaraan pun. Apatah lagi untuk dapat masuk ke Semi-Final! Sekadar tempat ke-4, tapi kami sangat berpuas hati. Untuk catatan, aku menyumbangkan 2 gol. Hehehe!


12. Disember.
Aku sempat memulakan serious short-film aku yang pertama. Keita adalah pelakon yang hebat. Dan ada beberapa lagi scene yang aku tidak edit lagi untuk dimasukkan di antara scene. Tema adalah 'Suicide' yang merupakan isu sosial di Jepun. Mungkin aku akan hantar untuk video contest. Aku sudah upload di Facebook. Baru kini aku upload di Vimeo untuk tatapan kamu semua. Harap kamu suka. Untuk HD view, klik ke link ini.



******

Cukup 12 bulan dalam setahun aku paparkan disini. Fuh, tahun yang penuh dugaan semestinya. Tahun yang sangat unik dan berbeza dari 3 tahun kebelakangan ini. Oh, semestinya hidup aku lebih complex dari sekadar 2 buah post. Tapi, semua kita akan sentiasa kehadapan. Aku tulis ini supaya satu hari, ada hari aku boleh toleh kebelakang dan lihat kembali apa yang aku dah tinggalkan.

Masih ada beberapa hari menjelang tahun baru. Tahun ini aku nak sediakan azam. Memandangkan tahun hadapan aku akan memulakan hidup baru sebagai seorang adult, penuh dengan responsibility. Aku tak mahu sia-siakannya.

Akhir kata dari aku,

Let's grow up together, it must be fun!

13 RESPONSES>>:

DandelinoiD said...

part break mmg sedey! haha.

AkuKopiKauSiapa? said...

aku suka yang disember..

aku suka gila dia punya kamera yang style gerak2 dan pelakonnya memang hebat.

warna macam biasa memang cun.

aku faham ia mengenai bunuh diri..tapi macam apa motif sebenarnya?

AkuKopiKauSiapa? said...

tapi serius lagu layan gila.

suehanna said...

wow he must be good at acting. apa nih pakai sigur ros, memang tak ah kan tak like. hehe.

Diloz said...

AkuKopi,
sebenarnya itu adalah projek tak siap lagi.

antara scene dia nak bunuh diri tu ada beberapa kali flashback sebab apa dia bunuh diri. arguing dengan gf etc.

ini just experiment.
:)


Suehanna,
lagu sigur ros letak kat video apa pun jadi best.

:)

Dammit said...

tahun yang produktif, eh? pain killer tu pun killer ah, aku suka. Lagu Sigur ros tu push emosi dalam film. Good luck untuk tahun depan :)

Wolfis Black said...

nice experience, sesuatu yang tidak dapat lupakan sampai bila2.

tahun depan balik mesia kot?

AkuKopiKauSiapa? said...

tak pasal2 aku meminati sigur ros..gila babi layan.

AkuKopiKauSiapa? said...

oh..dan scene2 tu mesti letak kat antara scene2 kan?

gila best..

aku membayangkan macam kalau,

time dia minum beer time nak bunuh diri tu ada terselit scene macam dia sedang minum2 beer dengan gf dia..

macam konon nak potong tangan pakai kaca, then ada terselit scene yang dia gadoh sampai campak2 barang sampai pecah ke..

macam apa yang dia buat sekarang untuk bunuh diri ada link dengan apa yang dia buat dulu time bahagia n time gaduh ngan gf dia..

tapi kamera cun dan aku teruja..serius teruja.

sampai aku komen byk kali.hahaha

Diloz said...

Dammit,
bolrh dikatakan tahun yang produktif.walaupun masih banyak aku belum buat.
thank,kau memang supportive.
:)

Wolfis,
yup,tahun depan aku balik msia dah.for good.


AkuKopi,
Rugi hidup tak layan Sigur Ros dowh.
anyway,idea kau memang bernas.
aku memang dalam proses untuk kumpul idea-idea menarik untuk kegunaan side projek akan datang.
buat masa sekarang,masa dan equipment pun limited,
buat je dulu apa yang ada depan mata.

jom nanti buat side-projek serious short-film. atau mungkin wedding videographer.
aku tau kau banyak idea.

:)

Anonymous said...

siyes..style habes video kamu..maser tonton, aku pun terfikir kenapa takder scene flashback, tapi bila baca komen..OWH!bagus2..ader sambungan..AKu tunggu..join venture projek kamu dan AkuKopi..lagi aku tunggu! ;)

AkuKopiKauSiapa? said...

wedding videografer boring ar..

buat videoclip untuk pengantin.

atau maybe short filem untuk pengantin.

short filem yang pengantin tu sendiri jadi pelakon.

haha

nazrul said...

video cun! tahun depan direct video klip kitorang pulak!!! ^^

Tags

5 Things (8) Autumn (2) Azam (1) BW (3) Canon (5) Couple (18) Datelogue (4) Engagement (9) Event (13) Explore (17) Family (4) Fiction (1) Fisheye (1) Flash (2) Haiwan (1) Highway (1) Hiking (5) Hujung Minggu (30) Info (18) iPhone (15) Jalan-Jalan (45) Job (5) Kereta (2) Kuala Lumpur (3) Love (4) Makanlog (6) Melaka (3) Model (3) Monolog (35) Mt Fuji (2) Night (6) Off-Malaysia (2) Personal (51) Photography (32) Photoshop (10) Portrait (24) Random (29) Recap (2) Reception (7) Review (4) Satuapril (1) Shibuya (2) Soal Jawab (10) Stobist (4) Street (5) Summer (2) Teaser (2) Testing (1) Time-Lapse (4) Tips (14) Tokyo (13) Tragedi Tsunami (2) Tutorial (9) Video (26) Wedding (25) Winter (1) Wishlist (1) Zoo (3)