Window Seat

2.26.2011

IMG_5230


Termenung melihat awan yang membiru di luar. Sekali sekala pesawat masuk kedalam gumpalan putih sedikit menghalang pandangan. Tapi masih lagi kelihatan sawah hijau dan deretan konkrit di daratan. Jalan yang sibuk tiada kurangnya. Mereka sedikitpun tidak tahu apa yang berlaku di atas ini. Kurang dari 15 minit pesawat ini berlepas. Tetapi, hati masih lagi tertinggal di Depature Gate.

15 minit sebelumnya.

Alangkah lemah langkah aku menuju susur masuk pos pemeriksaan. Letakkan satu persatu barang kedalam kotak biru lalu menolak ia masuk ke lubang itu. Kepala kusut, mata merah berair. Takut disalah anggap aku dipengaruhi sebarang ubatan yang sebenarnya aku tidak. Hai mesin X-ray, anggaplah kau tak tahu apa di dalam aku. Aku janji tak akan bagitahu mereka jikalau kau menipu. Sesungguhnya kau dah tahu hati aku melebur. Mesin X-Ray, jangan kau berbunyi.

Sekali sekali menoleh keluar. Ibu masih ada, yang sedang lagi menangis teresak-esak sejak dari dalam kereta. Lagi aku lambai. Dia tidak balas. Mungkin keras sudah tubuh badannya. Adik disebelah memeluk erat. Ayah pula sibuk menerima panggilan di suatu sudut.

Namun, kelibat dia sudah tiada. Sudah menuju pulang barangkali. Kembali kepangkuan lelaki itu. Yang sepatutnya dia tidak patut datang menghantar aku dari awal. Aku tahu benar, dia datang kerana kasihakan aku. Ada air rasa bersalah dimukanya sewaktu kami saling berbalas kata terakhir. Kami telah lepas fasa itu. Fasa bertegang urat. Kami sepakat, lelaki itu kasih barunya. Dia kelihatan sudah mula biasakan diri dengan keputusan itu. Tapi tidak di pihak aku. Ia adalah keputusan sangat sukar untuk aku terima.

Suara pramugari bertugas mengejutkan aku. Oh, aku harap pesawat ini terhempas.




Bersambung..?

*fiction semata tiada kaitan antara hidup dan mati*

10 RESPONSES>>:

Budak Pensel said...

xyah ler balik

| Larasephia | said...

tepuk mulut tu kang.. ish


I hope you'll have a SAFE journey. I hope you'll have a perfect touchdown.

Fakrul Naim said...

biarpun hati lebur cair, hidup perlu diteruskan.. :)

apek aja deh said...

thanks bro iro iro..sori kalau ada salah silap, halal makan minum..kita jumpa lagi kat Msia. Aku balik esok

Ilmu fotografi ko tak ku lupa!! :p

afrohead said...

banyak bersabar bro. insyaallah kalau sudah tetap takdirnya memang dia jodoh kau, takkan ke mana. jika bukan dia jodoh kau, insyaalah ada yang lebih baik di luar sana.

ok tak payah dengar apa aku cakap tu, aku hanya tahu cakap sahaja. sebab aku juga melalui perkara yang sama. demmit!

Rara said...

Askum...

Lama dh x komen...
Citernya kanashii...
Shashin tu nmpk tenang...

Apa2 pun ki o tsukete ne...
Akiramenai...

OKAERI! ^^

Anonymous said...

fiksyen je kn..?
sambungan sambungan sambungan..!

W. Hidney said...

uhhh kenapa tetiba aku rasa sedih ni?

p/s: pramugari tu cun tak?

Ika Shnz said...

sayang, tak perlu tulis fiction semata tu, let your readers wonder.
okay?
:)

-ilyannur- said...

fiksyen eh..ehem..

Tags

5 Things (8) Autumn (2) Azam (1) BW (3) Canon (5) Couple (18) Datelogue (4) Engagement (9) Event (13) Explore (17) Family (4) Fiction (1) Fisheye (1) Flash (2) Haiwan (1) Highway (1) Hiking (5) Hujung Minggu (30) Info (18) iPhone (15) Jalan-Jalan (45) Job (5) Kereta (2) Kuala Lumpur (3) Love (4) Makanlog (6) Melaka (3) Model (3) Monolog (35) Mt Fuji (2) Night (6) Off-Malaysia (2) Personal (51) Photography (32) Photoshop (10) Portrait (24) Random (29) Recap (2) Reception (7) Review (4) Satuapril (1) Shibuya (2) Soal Jawab (10) Stobist (4) Street (5) Summer (2) Teaser (2) Testing (1) Time-Lapse (4) Tips (14) Tokyo (13) Tragedi Tsunami (2) Tutorial (9) Video (26) Wedding (25) Winter (1) Wishlist (1) Zoo (3)