kerjaya : kerja + jaya + kaya

7.30.2011

266472_1866270256216_1224834516_31659245_764_o

So, hari ini aku masih hidup. Jumaat tadi aku cuti. Selepas balik dari tengok bola semalam aku sakit kepala ya amat. Tak berbaloi tapi masih bersemangat Harimau Malaya. Pagi rasa nak muntah-muntah. Jumpa doktor dia bagi dengan ubat migrain. Dan semestinya dia bagi MC. First MC dalam hidup aku. Sejak kecik, kalau sakit apa memang ponteng bodoh je. Esok cikgu tanya aku nganga atau kasi alasan nenek aku meninggal. Dah banyak kali pun guna alasan yang sama. Ntah berapa banyak nenek aku ada ntah. Cikgu yang dedikasi dia tak tanya berapa nenek aku ada. Dia positive aje.

266441_1851760413479_1224834516_31642882_5910351_o

22 haribulan itu hari genap 3 bulan aku kerja di Canon. Dengan lepasnya tempoh 3 bulan itu, maka tamatlah tempoh probation bagi budak-budak sekali masuk dengan aku. Dapat Comfirmation Letter dari HR. Dapat hari rabu, hari khamis terus aku apply cuti! 3 bulan tanpa cuti gila kau. Machine pun breakdown kalau on 24/7. Kerja macam ayam, kaya idak. Nampak sayup-sayup je.

route to work

Aku ingat ada orang bagitau aku ( ke aku baca kat mana-mana tapi lupa. maaf). Kadang-kadang, bagus juga kalau kita belajar benda yang kita tak mahu buat, belajar benda yang kau tak pandai buat, belajar benda yang selama ini kau tahu kau tak akan buat. Sebab, benda-benda macam ni buat kita tolerate dengan diri kita sendiri. Secara tak langsung kita dapat improve kekuatan yang kita ada.

Faktanya adalah; orang buat akan tiada/hilang keupayaan mendengar, keupayaan mendengar mereka jauh lebih baik dari orang celik.

Benda yang banyak aku fikir lately berkaitan antara kerja dan karier. Aku tersangkut kat satu tempat yang bila aku fikir-fikir dan pusing-pusing, balik ke tempat yang sama. Mungkin gabungkan kedua-dua antara kerja dan karier datangnya KERJAYA. Kerja yang berjaya. Atau kerja sampai kaya. Mungkin ramai orang rasa berjaya tak semestinya kaya. Tapi bagi aku, berjaya mesti kaya. Vice versa. Itu sebab aku pusing-pusing.

Asasnya adalah, fokus pada kekuatan diri. Mudah. Tapi itu yang belum nampak lagi tu. Haih.

Blogging off.

2 RESPONSES>>:

Anonymous said...

oo
patut lama xnmpak...

adzuan aziz said...

stress ke brai

Tags

5 Things (8) Autumn (2) Azam (1) BW (3) Canon (5) Couple (18) Datelogue (4) Engagement (9) Event (13) Explore (17) Family (4) Fiction (1) Fisheye (1) Flash (2) Haiwan (1) Highway (1) Hiking (5) Hujung Minggu (30) Info (18) iPhone (15) Jalan-Jalan (45) Job (5) Kereta (2) Kuala Lumpur (3) Love (4) Makanlog (6) Melaka (3) Model (3) Monolog (35) Mt Fuji (2) Night (6) Off-Malaysia (2) Personal (51) Photography (32) Photoshop (10) Portrait (24) Random (29) Recap (2) Reception (7) Review (4) Satuapril (1) Shibuya (2) Soal Jawab (10) Stobist (4) Street (5) Summer (2) Teaser (2) Testing (1) Time-Lapse (4) Tips (14) Tokyo (13) Tragedi Tsunami (2) Tutorial (9) Video (26) Wedding (25) Winter (1) Wishlist (1) Zoo (3)